کناف آسمان - کناف|سقف کاذب کناف

کناف آسمان ، نصب کناف ، مشاوره کناف، طراحی کناف ، فروش کناف و اجرای انواع طرح های ساده کناف و دکوراتیو دیوار و سقف کناف با بهترین کیفیت دارای گواهینامه از شرکت کناف

کناف آسمان - کناف|سقف کاذب کناف

کناف آسمان ، نصب کناف ، مشاوره کناف، طراحی کناف ، فروش کناف و اجرای انواع طرح های ساده کناف و دکوراتیو دیوار و سقف کناف با بهترین کیفیت دارای گواهینامه از شرکت کناف

کناف آسمان - کناف|سقف کاذب کناف

کناف آسمان ، نصب کناف ، مشاوره کناف، طراحی کناف ، فروش کناف و اجرای انواع طرح های ساده کناف و دکوراتیو دیوار و سقف کناف با بهترین کیفیت دارای گواهینامه از شرکت کناف

آخرین مطالب

پربیننده ترین مطالب

محبوب ترین مطالب

سقف کاذب و دیوار کناف

سه شنبه, ۳ آذر ۱۳۹۴، ۰۷:۰۵ ب.ظ

سقف کاذب و دیوار کناف
 
۱.سقف کاذب (False Ceiling)
۱-۱. کلیات
۱-۱-۱. تعریف کلی:

سقفی است که نقشی در باربری ساختمان نداشته و به اسکلت اصلی ساختمان متصل می‌شود.
۱-۱-۲. اجزاء:

به طور کلی همه سقف‌های کاذب شامل این چند جزء تشکیل‌دهنده می‌باشند:

- پروفیل‌های عمودی یا آویز

- پروفیل‌های افقی اصلی (باربر)

- پروفیل‌های فرعی

- پوشش زیرین یا نهایی

برای آویزها نیز می‌توان از اجزاء زیر استفاده کرد:

- میلگردهای فولادی با حداقل قطر ۶ میلیمتر

- سیم‌های تابیده فولادی به قطر ۱ میلیمتر

- تسمه‌های فولادی گالوانیزه به مقطع حداقل ۱۰ میلیمتر مربع و ضخامت ۱/۵میلیمتر

- پروفیل‌های گالوانیزه یا فولادی
۱-۱-۳. انواع:

- رابیتس (Rabits)

- کناف یا گچ برگ (Knauf or Knauf Gypsum Boards)

- پروفیل PVC

- دامپا (Dampa)

- گیریلیوم

- لوکس آلون (Luxalon)
۱-۱-۴. کاربردها:

به جهت پوشش روی تاسیسات یا زیباسازی یا پوشاندن اسکلت با مواد سبک، به صورت ساده یا طرح‌دار اجرا می‌گردد. اتصال سقف کاذب به سقف و دیوارهای اطراف بایستی به گونه‌ای باشد که در زلزله موجب تحریک دیوارهای مجاور خود نشود.
۱-۲. سقف کاذب کناف (گچ برگ)
۱-۲-۱. تعریف:

نوعی سقف کاذب است که در آن از پنل‌های گچی یا غیر گچی پیش‌ساخته استفاده می‌شود که توسط پروفیل‌های سرد نورد شده خاصی به سقف سازه‌ای متصل می‌شوند. کناف خود به دو دسته سقف کاذب ثابت و سقف کاذب متحرک تقسیم می‌شوند. سقف‌های کاذب ثابت خود به دو نوع سقف کاذب یکپارچه (ساده) و سقف کاذب طرح‌دار و دکوراتیو (Decorative) تقسیم می‌شود. در سقف کاذب یکپارچه هیچ درزی وجود نداشته و باید بعد از نصب و بتونه‌کاری، آن را رنگ‌آمیزی کرد. این نوع سقف کاذب از نظر وزنی بسیار سبک بوده و با توجه به فرمول اجرایی و استاندارد خود، جایگزین خیلی خوبی برای سقف‌های کاذب دیگر نظیر سقف کاذب با رابیتس و گچ است.

تاریخچه کناف:
واژه کناف(Knauf) نام یک موسسه‌ بین‌المللی با ویژگی‌های ممتاز می‌باشد که بیش از ۶۰ سال است که در صنایع ساختمانی به عنوان یکی از پیشروترین شرکتهای بین‌المللی مشغول به فعالیت بوده و همیشه در برخورد با موانع و مشکلات و گذر موفقیت آمیز از آنها، توانایی خود را نشان داده است. این شرکت توسط برادران کناف، کارل و آنفوس کناف در سال ۱۹۳۲ بنیان‌گذاری شد. در حال حاضر شرکت کناف با در اختیارداشتن بیش از ۱۵۰ واحد تولیدی و ۱۸۰۰۰ فعال در ۳۷ کشور جهان از جمله ایران ، یکی از بزرگترین شرکتهای بین‌المللی در صنایع ساختمان می‌باشد. کناف در ابتدا کار خود را از تولید و فراوری گچ در منطقه سارلند آلمان شروع کرد و با توسعه آن و تنوع بخشیدن به  تولیدات خود در سطح بین‌الملل در زمینه سیستم‌هایی که بر پایه گچ تولید می‌شوند، عایق‌های صوتی و حرارتی، استخراج سنگ آهک و تولید مصالح مرتبط با آن، مصالح ساختمانی بر پایه گچ و سیمان، تجهیزات و ماشین‌آلات تولیدکننده مصالح مذکور فعالیت دارد. از نظر بسیاری از تولیدکنندگان، کناف به عنوان جایگزینی برای رابیتس کاری و یا نسل جدید سقف کاذب شناخته می‌شود. اما در واقع کناف علاوه بر سقف کاذب امکان انواع دیوارهای جداکننده، پوششی، دکوراتیو و سقف‌های مشبک و خاص را فراهم آورده است. در واقع کناف محصولی ساختمانی است که با صرفه‌جویی در مصالح، هزینه، انرژی و زمان رابطه تنگاتنگی داشته و در صورتی که در فعالیت‌های ساختمانی کشور ما به درستی اجرا گردد و کیفیت آن به نام صرفه‌جویی، کاهش نیابد و  مطابق استاندارد (مرجع فنی کناف ایران) اجرا شود، عرصه‌ای خواهد بود که هم تولیدکنندگان و هم مجریان از آن بهره فراوان خواهند برد.
۱-۲-۲. کاربردها:

به عنوان پوشش نهایی در زیر سقف سازه‌ای برای پوشش تاسیسات عبوری در سقف و همچنین اجرای نور مخفی و همچنین جهت زیبایی در ساختمان‌های تجاری، اداری، مسکونی و … کاربرد دارد (شکل‌های ۱ تا ۳). همچنین انواع خاص آن جهت افزایش مقاومت سازه در برابر حریق به عنوان پوشش ضد حریق بر روی اجزای سازه‌ای نصب می‌گردد. از انواع ضد آب آن می‌توان برای پوشش سقف محیط‌های مرطوب نظیر سرویس‌های بهداشتی و آشپزخانه استفاده نمود. همچنین به عنوان دیوار و سایر تیغه‌های جدا کننده نیز کاربرد دارد.

False Ceiling 1-1. False Ceiling 1-2.

شکل ۱. استفاده از سقف‌های کاذب در ساختمان‌های مسکونی  

False Ceiling 2-1. False Ceiling 2-2.

شکل ۲. استفاده از سقف‌های کاذب در ساختمان‌های تجاری  

False Ceiling 3-1. False Ceiling 3-2.

شکل ۳. استفاده از سقف‌های کاذب در ساختمان‌های اداری و سالن‌های کنفرانس  
۱-۲-۳. مزایا و معایب:
۱-۲-۳-۱. مزایا:

- اقتصادی بودن

- نصب سریع و آسان: سقف کاذب کناف سرعت اجرایی بسیار بالایی داشته و قابلیت پوشش سطوح وسیع سقف را با حداقل زمان نصب، دارا می‌باشد (روش سنتی)

- دسترسی آسان به تاسیسات پشت

- سبک بودن: وزن زیرسازی سقف کاذب کناف بسیار کم بوده و پنل‌های گچی آن نیز سبک می‌باشند.

- قابل برداشت بودن: امکان دسترسی آسان به تاسیسات مکانیکی و الکتریکی در پشت سقف کاذب در صورتی که از دریچه‌های بازدید و یا سقف مشبک استفاده شده باشد مهیا می‌باشد.

- تغییر دکور در آینده: انعطاف‌پذیری سقف کاذب کناف بسیار زیاد بوده و امکان ایجاد طرح‌های مختلف معماری در آن مهیا می‌باشد.

- نصب چراغ روشنایی به صورت روکار و توکار

- سهولت تعمیرات و … .
۱-۲-۳-۲. معایب:

- این نوع سقف‌ها جهت اجرا نیاز به اکیپ آموزش دیده و حرفه‌ای دارند و در صورت اجرا توسط اکیپ‌های متفرقه کیفیت کار به شدت کاهش می‌یابد و ایرادات زیادی در کار مشاهده می‌شود که در ادامه توضیح داده خواهد شد.

- جهت اجرای این نوع سقف‌ها انواع اجزاء تشکیل دهنده و پنل در بازار موجود می‌باشد که در صورت استفاده از انواع نامرغوب و یا نامناسب برای محل اجرا، ایرادها و نواقصی در کار به وجود خواهد آمد.
۱-۲-۴. اجزاء تشکیل دهنده:

- پنل‌های پیش‌ساخته گچی و غیرگچی

- پروفیل‌های سرد نورد شده افقی اصلی و فرعی

- آویزها

- بتونه و نوار تیپ

- پیچ و لوازم اتصال به سقف سازه‌ای

    مشخصات فنی:

صفحات روکش‌دار گچی: این صفحات دارای هسته گچی بوده و سطح و لبه‌های طولی آنها با کاغذ محکم مخصوص پوشانده شده است.

انواع پنل گچی کناف: گاهی در میان مردم پنل‌های گچی کناف را گچ برگ نیز می‌نامند. به طور کلی پنل‌های روکش‌دار گچی کناف در چهار نوع تولید و به بازار عرضه می‌گردند:

الف. پنل معمولی (RG: Regular)ب. پنل مقاوم در برابر رطوبت (MR: Moisture Resistant)ج. پنل مقاوم در برابر حریق (FR: Fire Resistant)د. پنل مقاوم در برابر آتش و رطوبت (FM: Fire and Moisture Resistant)

الف. پنل گچی ساده (معمولی) (RG: Regular):

پنل‌های گچی ساده یا RG  به طور کلی در ساخت و ساز خشک کناف (مثل پارتیشن‌ها یا دیوارهای جداکننده کناف، دیوارهای پوششی (لاینینگ) و سقف‌های کاذب کناف در محیط‌های خشک و بدون خطر حریق مورد استفاده قرار می‌گیرند. این صفحات دارای روکش با رنگ کرم بوده و در راستای محور میانی پشت آن  مهر آبی کلمه کناف Knauf  به صورت لاتین چاپ شده است.

ب. پنل گچی مقاوم  برابر رطوبت (MR: Moisture Resistant):

صفحاتی هستند که گچ تشکیل دهنده آنها با مواد مقاوم در برابر رطوبت ترکیب شده و برای محیطهای مرطوب مناسب می‌باشند. پنل‌های گچی MR برای آشپزخانه‌ها و سرویس‌های بهداشتی و سایر محیطهای نمناک مورد استفاده قرار می‌گیرند. این صفحات دارای کاغذ سبز رنگ بوده که در امتداد محور میانی آنها مهر آبی کناف (Knauf) به صورت لاتین چاپ شده است.

ج. پنل گچی مقاوم در برابر آتش و رطوبت (FM: Fire and Moisture Resistant):

صفحاتی هستند که در گچ تشکیل‌دهنده آن الیاف شیشه و مواد مقاوم در برابر رطوبت قرار دارد. پنل‌های گچی FR (مقاوم در برابر حریق و رطوبت) در مکان‌هایی که توام با رطوبت ممکن است مقاومت در برابر حریق مورد نیاز باشد، استفاده می‌شوند، این پنل‌ها دارای روکش سبز بوده و در راستای محور میانی پشت خود مهر قرمز کناف (Knauf)  به صورت لاتین چاپ شده است.
علاوه بر آنچه گفته شد پنل‌های گچی کناف دارای ویژگی‌های فیزیکی متفاوتی می‌باشند که در جدول ۱ به آن اشاره شده است.

جدول ۱. انواع لبه‌های صفحات روکش‌دار گچی کناف ایران

   Table 1.

کناف همچنین صفحات پنل سیمانی را جهت مناطق خاص به بازار عرضه کرده است. به پنل سیمانی سمنت برد (Cement board) یا آکوا پنل (Aqua panel) نیز گفته می‌شود. پنل‌های سیمانی کناف معمولاً جهت دیوارهای جداکننده بین واحدها یا دیوارهای خارجی و پوشش دیوار و سقف کاذب استخرها یا مناطق مرطوب کاربرد دارد. آکوا پنل به صورت پنل‌های سیمانی مسلح شناخته شده می‌باشد.

کناف در اصل پنل‌های گچی است که در ابعاد ۱۲۰×۲۴۰ و با ضخامت‌های مختلف ۹/۵ میلیمتر و یا ۱۲ میلیمتر ساخته می‌شود. در حین ساخت این پنل‌ها سعی می‌شود مخلوط گچ به همراه هوا به صورت فشرده بین دو سطح مقوایی وارد شود که به سبکی و استحکام پنل کمک کند. توجه داشته باشید که کناف نام تجاری این پنل‌های گچی است.

سقف کاذب انواع زیادی دارد، سقف کاذب شامل سقف کاذب ثابت و متحرک می‌باشد که نوع ثابت آن به دو دسته ساده (شامل دو تیپ A و B) و دکوراتیو تقسیم می‌شود.

الف. سقف کاذب با سازه دو طرفه D112 I (A)l

سقف کاذب کناف مورد نظر از سقف‌هایی با سرعت اجرایی بالا بوده و در موارد زیر مورد استفاده قرار می‌گیرد:

- برای پوشش سطوح بیشتر از ۵۰ متر مربع

- دهانه‌های بیشتر از ۴ متر

- زمانی که ارتفاع تاسیساتی (آویز) بیشتر از۴۵۰ میلیمتر باشد.

در این ساختار می‌توان از یک یا چند لایه صفحه روکش‌دار گچی استفاده کرد که این صفحات از نوع معمولی (RG)، مقاوم در برابر حریق (FR)، مقاوم در برابر رطوبت(MR)  می‌باشند. پس از اجرای زیرسازی و نصب صفحات روکش‌دار گچی، با نوار و بتونه درزگیر، درزگیری انجام شده و در صورت لزوم می‌توان از ۲ تا ۵ میلیمتر پوشش گچ ساتن استفاده کرد تا سطح تمام شده دارای پوششی مانند سطوح گچ‌کاری شده شود (شکل ۴).

False Ceiling 4.

شکل ۴. نحوه اتصالات در سقف کاذب با سازه دوطرفه

ب. سقف کاذب با سازه یک طرفه D112 I (B)l

سقف کاذب کناف مورد نظر از سقف‌هایی با سرعت اجرایی بالا بوده و در موارد زیر استفاده مورد استفاده قرار می‌گیرد:

– برای پوشش سطوح کمتر از ۵۰ متر مربع

– دهانه‌های حداکثر ۴ متر

– زمانی که یک سقف ارزان با سرعت اجرایی بالا مورد نظر باشد.

– زمانی که ارتفاع تاسیساتی (آویز) کمتر از ۴۵۰ میلیمتر باشد.

در این ساختار می‌توان از یک یا چند لایه صفحه روکش‌دار گچی استفاده کرد که این صفحات از نوع معمولی (RG) ، مقاوم در برابر حریق (FR) ، مقاوم در برابر رطوبت (MR)  می‌باشند. پس از اجرای زیرسازی و نصب صفحات روکش‌دار گچی، با نوار و بتونه درزگیر، درزگیری شده در صورت لزوم می‌توان از ۲ تا ۵ میلیمتر پوشش گچ ساتن استفاده کرد تا سطح تمام‌شده دارای پوششی مانند سطوح گچ کاری شده شوند (شکل ۵).

False Ceiling 5.

شکل ۵. نحوه اتصالات در سقف کاذب با سازه یک طرفه

ج. سقف کاذب دکوراتیو:

این نوع سقف شامل سقف کاذب باکس ساده حاشیه، سقف کاذب باکس نور مخفی حاشیه، سقف کاذب تونلی، سقف کاذب کمانی، سقف کاذب منحنی، سقف کاذب قوسی، سقف کاذب گنبدی می‌شود، که هر یک از اینها برای مکان‌های خاصی به کار می‌روند. مثلاً در یک استخر از یک سقف کاذب خاصی استفاده می‌شود که بتواند صدا را جذب کند. در این صورت سقف کاذب باید طرح‌دار دکوراتیو باشد، که سقف کاذب طرح‌دار خود صدا را جذب نموده و اکوستیک می‌باشد. در فروشگاه‌ها از سقف کاذب خاص این مکان‌ها استفاده می‌شود. در لابی هتل‌ها نیز به خاطر نماد و معماری آن شهر، از سقف کاذب مناسب با معماری آن شهر استفاده می‌کنند که خود سقف کاذب معرفی کننده معماری آن شهر می‌باشد، و یا در مراکز عمومی باید از سقف کاذب مناسب و عام پسند استفاده شود که متناسب با سلیقه عموم باشد.

د. سقف کاذب متحرک:

این نوع سقف شامل انواع مختلف زیر می‌شود:

- سقف کاذب کلیک

- سقف کاذب شبکه‌ای

سقف کاذب کلیک شامل انواع زیر می‌باشد:

- سقف کاذب با تایل گچی ساده

- سقف کاذب با تایل گچی روکش PVC

- سقف کاذب با تایل گچی روکش PVC و پشت فویل آلومینیوم

- سقف کاذب AMF (شامل انواع زیادی می‌شود).

- سقف کاذب مشبک فلزی (شامل انواع زیادی می‌شود).

هر یک از این سقف‌ها در جای مخصوص خود نصب می‌شوند. مثلاً در جایی که در پشت سقف کاذب رطوبت و یا لوله تاسیسات رد شده و امکان تعریق وجود داشته باشد از تایل روکش PVC پشت فویل‌دار استفاده می‌کنند و در مکان‌هایی که سقف کاذب، معمولی و فقط حکم پوشش تزئیناتی را دارد از تایل ساده رنگ شده و یا تزئینی استفاده می‌گردد. همچنین در جایی که سقف کاذب آکوستیک باشد باید برای آن از تایل پانچ‌دار استفاده کنیم که در این مورد می‌توان برای سقف کاذب پانچی از تایل منظم، نامنظم، و یا مربعی استفاده کرد که این نوع سقف کاذب بهترین نوع آکوستیک می‌باشد.

سقف کاذب AMF  برای مکان‌هایی استفاده می‌شود که بخواهیم سقف کاذب هم عایق حرارتی و هم صوتی باشد. در این نوع از سقف به دلیل وجود تعداد زیادی تایل، انواع مختلفی مانند سقف کاذب AMF ECOMIN، سقف کاذب فاین استراتوس (Fine Stratos)، سقف کاذب فلیگران (Filigran)، سقف کاذب پلانت (Planet)، سقف کاذب استار (Star)، سقف کاذب اشلیشت (Schlicht)، سقف کاذب فاین فرسکو (Fine Fresko)، حاصل می‌شود.

سقف کاذب این نوع نیز خود در کل به دو نوع تقسیم می‌شود: سقف کاذب با تایل ساده، سقف کاذب با تایل لبه‌دار

که در سقف کاذب لبه‌دار از تایل ساده استفاده می‌شود و در سقف کاذب لبه‌دار، تایل ۵ میل از سپری پایین‌تر قرار می‌گیرد، که این امر جلوه بهتری به سقف کاذب داده و کار را زیباتر می‌کند. تمامی محصولات این نوع سقف کاذب وارداتی از کشور آلمان یا آمریکا می‌باشد که محصول کشور آلمان سقف کاذب AMF و KNAUF می‌باشد و سقف کاذب محصول کشور آمریکا در ایران سقف کاذب USG  می‌نامند، که نسبت به کناف متفرقه می‌باشد.

سقف کاذب دیگری که می‌توان نام برد، سقف کاذب فلزی و آلومینیومی می‌باشد. این نوع سقف کاذب نیز خود به چند نوع تقسیم می‌شود از جمله:

- سقف کاذب فلزی با تایل آلومینیومی ساده که در این نوع، سقف را به صورت یک فلت ساده یکپارچه می‌بینیم.

- سقف کاذب فلزی با تایل تمام پانچ که مزیت این نوع، جذب صوت بالای آن بوده که در پشت تایل‌های این سقف کاذب از یک لایه نمدمانند استفاده شده که خود به عنوان عایق و محافظ برای عبور حشرات از منافذ سقف محسوب می‌شود که خود مزیت بسیار بالایی است.

- سقف کاذب با تایل فلزی نیم پانچ که از جلوه خوبی برخوردار است و سوراخ‌ها بصورت منظم در وسط تایلها قرار می‌گیرد. این نوع سقف کاذب به سه صورت ساده، با تایل لبه‌دار و با سپری مخفی وجود دارد.

از مزایای این نوع سقف، داشتن پایداری بیشتر نسبت به انواع دیگر است. بطورکلی این نوع از سقف‌ها جایگزین سقف کاذب‌های سنتی قدیم مانند رابیتس‌کاری و سقف کاذب گچی می‌باشد.

سقف‌های مشبک سیستم کناف (Click) سقف‌هایی با قابلیت اجرایی سریع و آسان بوده و از ویژگی‌های زیر برخوردارند:

- سرعت اجرایی بالا

-  دسترسی آسان به فضای تاسیساتی پشت سقف کاذب

- تعمیر و نگهداری آسان

- حذف رنگ‌آمیزی در صورت استفاده از صفحات روکش‌دار

در این ساختار می‌توان از انواع صفحات موجود مانند تایل‌های گچی سوراخ‌دار (اکوستیک)، ساده با پوشش و بدون پوشش و انواع تایل‌های آلومینیومی استفاده کرد. سازه سپری شکل با فاصله محور تا محور ۶۰۰ میلیمتر جزء اصلی این ساختار را تشکیل می‌دهد که بوسیله آویز قابل تنظیم به سقف اصلی متصل می‌گردد (شکل ۶).

False Ceiling 6.

شکل ۶. نحوه اتصالات در سقف‌های

بتونه درزگیر:

ترکیبی است از گچ مخصوص و مواد افزودنی که بصورت پودر آماده ترکیب با آب عرضه می‌شود و برای درزگیری درز بین صفحات روکش‌دار گچی و محل پیچ‌ها استفاده می‌شود.

از این بتونه برای بتونه‌کاری و درزگیری با نوار کاغذی یا نوار فایبرگلاس مخصوص در سیستم‌های ساخت و ساز خشک به کار می‌رود. این ماده به صورت لایه‌های نازک برای درزگیری صفحات روکش‌دار گچی پس از نصب و یا تعمیرات سطوح آسیب دیده صفحات روکش‌دار گچی، پر کردن درزها و سوراخ‌های قطعات بتونی، بتونه کاری سطوح بتونی و یا سفیدکاری دیوارک‌های گچی با حداقل ضخامت یک تا سه میلیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ترکیبات: ماده اصلی بتونه درزگیر کناف، گچ به صورت پودر است که ضمن ترکیب با سایر افزودنی‌ها به کیفیت و خواص لازم جهت استفاده برای درزگیری و یا نازک‌کاری سطوح مربوطه رسیده است.

پودر ماستیک کناف:

این محصول برای ایجاد سطح صاف و جلوگیری از ایجاد حالت سایه روشن و نمایان شدن محل درزها (که حاصل اختلاف نوع مصالح زیر رنگ می‌باشد) پس از عملیات درزگیری و قبل از رنگ آمیزی به کار می‌رود.

بتونه آماده کناف (Readyfix):

این محصول به صورت آماده مصرف عرضه شده و از آن می‌توان جهت موارد زیر استفاده نمود:

بتونه درزگیر جهت درزگیری صفحات روکش‌دار گچی (به همراه نوار درزگیر). جهت پوشش کل سطوح (پس از اتمام مراحل درزگیری و پوشش درزها) که اصطلاحاً ماستیک کاری نامیده می‌شود. در این صورت می‌توان از ایجاد حالت سایه روشن که حاصل اختلاف نوع مصالح زیر رنگ و میزان جذب رنگ متفاوت آنهاست، جلوگیری نمود.

پیچ‌ها:

پیچ‌های کناف از نوع Black Phosphate بوده و برای اتصال صفحات روکش‌دار گچی به سازه‌های فلزی استفاده می‌شود (جدول ۲). این پیچ‌ها در اندازه‌های ۲۵ میلیمتر، ۵۵ میلیمتر، ۳۵ میلیمتر، ۴۵ میلیمتر موجود بوده و برای اتصال صفحات روکش‌دار به سازه‌های فلزی به ضخامت تا ۰/۷ میلیمتر مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای اتصال صفحات به سازه‌های فلزی به ضخامت بیشتر از ۰/۷ میلیمتر و کمتر از ۱/۲ میلیمتر از پیچ سر مته‌دار ۲۵ از نوع (T.B 3.5×25) استفاده می‌شود. جهت اتصال سازه‌های فلزی تا ضخامت ۰/۷ میلیمتر به یکدیگر از پیچ مخصوص نوع (L.N 3.5×9) و برای اتصال سازه‌های کناف به سازه‌های فلزی به ضخامت بیش از ۰/۷ میلیمتر و کمتر از ۱/۲ میلیمتر از پیچ سر مته‌دار نوع (L.B 3.5×9.5) استفاده می‌شود.

- پیچ‌های اتصال پنل به سازه کناف (TN-TB): از پیچ‌های نوع TN (نوک تیز) برای اتصال صفحات گچی به سازه‌های با ضخامت تا ۰/۷ میلیمتر و از پیچ TB (سرمته‌دار) برای اتصال صفحات گچی به سازه‌های با ضخامت بیش از ۰/۷ و کمتر از ۰/۲۵ میلیمتر استفاده می‌شود (توضیح این که چنانچه پیچ از دو یا چند لایه فلزی عبور نماید، مجموع ضخامت لایه‌های فلزی را باید در انتخاب نوع پیچ در نظر گرفت). پیچ‌های TN و TB در اندازه‌های ۲۵ ،۳۵ ،۴۵ ،۵۵ ،۷۰ میلیمتر عرضه می‌شوند.

- پیچ‌های اتصال سازه به سازه کناف: از پیچ‌های نوع LN (نوک تیز) برای اتصال سازه‌های فلزی با ضخامت تا ۰/۷ میلیمتر به یکدیگر و از پیچ‌های نوع LB (سرمته‌دار) برای اتصال سازه‌های فلزی با ضخامت بیش از ۰/۷ و کمتر از ۰/۲۵ میلیمتر به یکدیگر استفاده می‌شود (توضیح این که مجموع ضخامت لایه‌های فلزی را باید در انتخاب نوع پیچ در نظر گرفت) پیچ‌های LN وLB به ترتیب در طول‌های ۹ و ۹/۵ میلیمتر عرضه می‌شوند.

پیچ اتصال سازه به ساختار خشک کناف (FN): از پیچ‌های نوع FN (نوک تیز) برای اتصال سازه‌های فلزی با ضخامت تا ۰/۷ میلیمتر به ساختارهای خشک استفاده می‌شوند. ویژگی این نوع پیچ، سرتخت آن بوده که اجازه می دهد اتصال خوبی میان سازه و سطح زیرین ایجاد می‌شود. اتصال رانر فوقانی دیوار کناف به سقف کاذب کناف، از موارد کاربرد پیچ FN است. توجه شود که پیچ FN، به زیرسازی فلزی ساختار خشک متصل می‌شود (نه به لایه پوششی تنها). پیچ‌های FN در طول‌های ۳۵ و ۶۵ میلیمتر عرضه می‌شوند.

- پیچ و رول پلاگ: از این عامل برای اتصال استادها و رانرها به عناصر پیرامونی دیوار استفاده می‌شود. برای این منظور، استفاده از پیچ‌های گالوانیزه و رول پلاگ با قطر حداقل ۴ میلیمتر و طول حداقل ۵۰ میلیمتر توصیه می‌گردد.

جدول ۲. مشخصات انواع پیچ‌های اتصال
asdadadasdadasd    

طول
    عرض    تعداد در بسته‌بندی
پیچ TN2.5    ۲۵ mm    ا    ۱۰۰۰ pcs
پیچ TN3.5    ۳۵ mm    -ا–    ۱۰۰۰ pcs
پیچ TN4.5    ۴۵ mm    -ا–    ۱۰۰۰ pcs
پیچ TN4.5    ۵۵ mm    -ا    ۵۰۰ pcs
پیچ مخصوص کناف p 2.5 (سر مته‌دارTB 3.5 x 25)    ۲۵ mm    -ا    ۱۰۰۰ pcs
پیچ مخصوص کناف p 2.5 (سر مته‌دار LN 3.5 x 9 )    ۹ mm    -ا    ۱۰۰۰ pcs
پیچ مخصوص کناف p2.5 (سر مته‌دار LB 3.5 x 9.5)    ۹.۵ mm    -ا    ۱۰۰۰ pcs
نوار درزگیر فایبر گلاس مش    ۹۰ mm    ۵۰ mm    ۲۴ pcs
نوار درزگیر فایبر گلاس    ۲۵ mm    ۵۰ mm    ۴۰ pcs
نوار درزگیر کاغذی    ۵۰-۷۵ mm    ۵۰ mm    ۲۰ pcs (75 m)l
ا    ا    ۵۰ – ۱۰۰ mm    ۲۴ pcs (50 m)l
نوار عایق    ۱۲ m    ا    -ا
کرنر بید کاغذی    ۳۰ m    ۵۰ mm    ۱۰ pcs

صفحات مسلح سیمانی آکواپنل (Aqua panel):

صفحات مسلح سیمانی آکواپنل ترکیبی فشرده از سیمان پرتلند و مواد افزودنی خاص بوده، که پشت و رو و لبه‌های طولی آنها بوسیله شبکه‌ای از الیاف شیشه (فایبرگلاس) مسلح شده است. این صفحات محصولی مشترک از شرکت‌های Knauf و USG بوده و جایگزین مناسبی برای مصالح بنایی در ساخت و سازهای داخل و خارج ساختمان (مانند دیوارهای خارجی، نماها، سرویس‌های بهداشتی، آشپزخانه‌ها و استخرها) می‌باشد. از این صفحات در دیوارهای خارجی و همچنین در مکان‌هایی که درجه رطوبت بالاتر از ٩٠ درصد است، استفاده می‌شود. مزایای این نوع از صفحات شامل موارد زیر می‌شود:

- ساخت انواع دیوارها و نماهای خارجی

- بازسازی نماها

- دیوارهای جداکننده داخلی در فضاهای تر و خشک

- پوشش نمای داخلی تونل‌ها

- قابل استفاده در پشت انواع سیستم‌های نمای خشک

    اصطلاحات بازار و نکات مهم خرید:

در بازار تمام پنل‌های گچی پیش‌ساخته به کناف معروف شده‌اند هرچند که کناف نام یک برند است و کارخانجات مختلفی اقدام به تولید گچ برگ می‌نمایند. در هنگام خرید باید دقت داشت که ملاک فقط قیمت نباشد و به مشخصات فنی محصول نیز توجه شود. زیرا در بازار انواع متریال با کیفیت‌های متفاوت موجود بوده و باید با توجه به محل نصب و مشخصات فنی خواسته شده در نقشه‌های اجرایی و یا دستگاه نظارت اقدام به خرید نمود.

    شرایط حمل و نگهداری کارگاهی:

در هنگام حمل دقت شود تا دچار شکستگی و پرت نشوند. همچنین بایستی از بارندگی و تابش مستقیم خورشید محفوظ نگه‌داشته شود. در کارگاه نیز در محل‌های تمیز و سر پوشیده استفاده شود. همچنین باید در سطح تراز، انبار شود تا تاب بر نداشته و پروفیل‌های زیرسازی آن نیز دچار انحناء نشوند.
۱-۲-۵. نحوه اجرای کلی:

در سقف‌های ساده کناف با سازه دو طرفه، ۲ ردیف سازه F47 قرار می‌گیرد. ردیف اول سازهF47  سازه باربر نام دارد. کلیه آویزها از سقف اصلی به سازه باربر متصل می‌شوند و ردیف دوم سازه‌هایF47  ، سازه پنل‌خور نام دارد که پنل‌های مورد استفاده از قبیل RG  (معمولی)، MR (مقوم در برابر رطوبت)، FR  (مقاوم در برابر حریق)، FM  (مقاوم در برابر رطوبت و حرارت) و یاAqua panel  (پنل سیمانی) به آن پیچ می‌شوند. دو ردیف سازهF47  باربر و پنل خور به وسیله کلیپس به یکدیگر متصل می‌شوند. در سقف‌های با یک ردیف سازهF47  ، آویزها و پنل‌ها تماما به یک ردیف سازهF47  پیچ می‌شوند (شکل ۷).

False Ceiling 7.

شکل ۷. سازه باربر و سازه پنل خور در سقف‌های کاذب کناف

سازهF47  در برخی از دیوارهای پوششی نیز قابل استفاده می‌باشد. به این صورت که در کف و سقف اصلی نبشیL25  را نصب نموده سپس سازهF47  را به آنها پیچ می‌کنیم. بدیهی است جهت استحکام بیشتر و جلوگیری از حرکت کردن و به اصطلاح دل دادن دیوار، باید سازه F47   هر ۶۰ سانتیمتر  بوسیله براکت به دیوار اصلی محکم شود.

در تولید سازهF47  از ورقی با ضخامت ۰/۴ تا ۰/۶ میلیمتر استفاده می‌گردد. طول سازهF47  ، ۴۰۰۰ میلیمتر، عرض آن ۴۷ میلیمتر و ارتفاع آن ۱۷/۵ میلیمتر می‌باشد. سازه F47 در بسته‌های ۲۰ عددی بسته‌بندی می‌گردد و هر بندیل سازهF47  دارای ۲۰ بسته می‌باشد. جهت مقاوم‌سازی سازه F47 ، لبه‌های آن خم‌خورده و به صورت دوبل روی هم قرار می‌گیرند. سازهF47   به واسطه این خم‌ها به شکل “C” دیده می‌شود. بر روی سازهF47   برجستگی‌هایی وجود دارد که باعث استحکام سازهF47  در مقابل تنش‌های حاصل از کشش و فشار وزن سقف کاذب کناف می‌شود (شکل ۸).

False Ceiling 8.

شکل ۸. سازه F47

سقف‌های مشبک کناف، سقف‌هایی با اجرا سریع هستند که به واسطه استفاده از انواع تایل‌های ۶۰ ×۶۰ بدون نیاز به پیچ کردن تایل به سپری و عدم نیاز به  بتونه‌کاری از سرعت اجرایی بالایی برخوردار هستند. به راحتی قابل ترمیم و مرمت بوده و فضای تاسیساتی پشت سقف مشبک قابل دسترسی می‌باشد. اگر در سقف‌های مشبک از انواع تایل‌های روکش‌دار و یا تایل‌های PVC و یا آلومینیومی استفاده کنید نیازی به رنگ‌آمیزی سقف نخواهید داشت.

در سقف کاذب مشبک کناف، در ابتدا زیرسازی با استفاده از سپری‌های ۳۶۰، سپری ۱۲۰و سپری ۶۰ و همچنین نبشی L24  اجرا می‌گردد. سپس انواع تایل‌های ۶۰ ×۶۰ از قبیل انواع تایل‌های گچی سوراخ‌دار، تایل‌های گچی روکش PVC پشت آلومینیوم، تایل‌های حصیری، تایل آلومینیوم، تایل آکوستیک و تایل‌های PVC در فضای بین سازه‌های سپری قرار می‌گیرد.

SAMSUNG False Ceiling 9-2.

شکل ۹. سقف‌های مشبک کناف

جهت اجرای زیرسازی ابتدا نبشی تراز L24  بر روی دیوار نصب گردیده، سپس آویزهای سیمی که بوسیله فنر دوبل به دیوار متصل شده و قابلیت رگلاژ دارند به سقف اصلی متصل می‌گردند. سپس سازه سپری ۳۶۰ به وسیله آویزها مهار شده و روی نبشی تراز L24  قرار می‌گیرد. سپس سپری‌های ۱۲۰ و ۶۰ در فواصل تعیین شده قرار گرفته و در یکدیگر قفل می‌شوند. به واسطه صدای حاصل از قفل شدن سپری‌ها در یکدیگر به این سقف Click می‌گویند (شکل ۱۰).

False Ceiling 10.

شکل ۱۰. ۱) نصب سازه تراز پس از تعیین خط تراز سقف، ۲) اتصال آویز به سقف اصلی با استفاده از قطعه HT90 ، ۳) اجرای سازه‌های اصلی T3600، ۴) اجرای سازه‌های فرعی T1200 ، ۵) اجرای سازه‌های فرعی T600 ، ۶) تایل گذاری شطرنجی جهت ایجاد نشست اولیه، ۷) تنظیم ارتفاع سقف، ۸) تکمیل تایل گذاری

تایل‌های ۶۰ ×۶۰ معمولاً از جنس گچ، آلومینیوم، الیاف معدنی و یا PVC  هستند که هر کدام بسته به قابلیت‌ها و خواصشان، در فضاهای متفاوتی قابل استفاده می‌باشند.

تایل‌های ۶۰ ×۶۰ گچی سوراخ‌دار و تایل‌های معدنی عایق صوتی بسیار خوبی می‌باشند. بنابراین در فضاهای اداری، بیمارستانها و هتل‌ها بسیار کاربردی و مناسب می‌باشند. اغلب این تایلها ۶۰ ×۶۰ به رنگ سفید می‌باشند.

تایل‌های ۶۰ ×۶۰ آلومینیومی و PVC  به دلیل استحکام ، قابلیت شستشو و تنوع رنگ قابلت استفاده در انواع سقف‌ها را دارا می‌باشند. این نوع تایل‌های ۶۰ ×۶۰ علاوه بر تنوع رنگ، عایق خوبی نیز برای حرارت، صوت و رطوبت می‌باشند.

سپری ۳۶۰ یک سازه گالوانیزه به طول ۳۶۰۰ میلیمتر، عرض ۳۸ میلیمتر و ارتفاع ۲۴ میلیمتر می‌باشد.

سپری ۱۲۰، سازه گالوانیزه به طول ۱۲۰۰ میلیمتر، عرض ۲۸ میلیمتر و ارتفاع ۲۴ میلیمتر می‌باشد.

سپری ۶۰، سازه گالوانیزه به طول ۶۰۰ میلیمتر، عرض ۲۸ میلیمتر و ارتفاع ۲۴ میلیمتر می‌باشد.

در سپری ۳۶۰، هر ۱۵۰ میلیمتر شیاری قرار دارد که سپری‌های ۱۲۰ و ۶۰ در آن قرار گرفته و در هم قفل می‌شوند. به همین دلیل پس از اتمام کار یک سازه یکپارچه، متحد و مستحکم را خواهیم داشت.

این نوع سقف کاذب از اتصال سازه‌های سپری کلیک با فواصل ۳۰ در۳۰ ، ۳۰ در ۶۰ و یا ۶۰ در۶۰ ایجاد می‌شود که می‌توان انواع تایل‌های گچی، PVC (مناسب جهت نصب در سرویس‌ها و آشپزخانه)، آکوستیک، فلزی (گالوانیزه و یا آلومینیوم) و یا انواع طلق را بصورت ترکیبی در آن بکار برد. سازه سقف کاذب شبکه‌ای از نبشی گالوانیزه، سپری و اتصالات آویز (آویز فنری و یا مفتول گالوانیزه) تشکیل می‌شود. از ویژگی‌های سقف کاذب شبکه‌ای (سقف کاذب تایل) می‌توان به سهولت در نصب، دسترسی آسان به فضای بالای سقف کاذب و همچنین امکان تعویض تایل‌ها اشاره نمود.

در این روش پس از اندازه‌گیری دقیق و تصمیم‌گیری در مورد محل قرارگرفتن تایل‌های برش خورده (در مواردی که طول یا عرض اتاق مضربی از ۶۰ نباشد لازم است تایل‌ها بصورت برش خورده مورد استفاده قرار گیرند) نبشی‌های گالوانیزه دور تا دور دیوار در ارتفاع دلخواه با درنظرگرفتن خط تراز نصب می‌شوند. معمولا جهت نصب نبشی‌های سقف کاذب بسته به جنس دیوار ، از میخ پرچ (دیوارهای پوشیده شده از انواع کاشی و سرامیک)، رول پلاک (دیوارهای گچی) و میخ چاشنی (دیوارهای بتنی) استفاده می‌شود. پس از نصب نبشی‌ها لازم است با توجه به محل قرارگیری سپری‌های اصلی، آویزها نصب شوند. نقش اصلی آویزها مهار وزن سقف کاذب می‌باشد. معمولاً تعداد و فاصله بین آویزها متناسب با جنس سقف کاذب و همچنین تعداد روشنایی‌های مورد نظر محاسبه می‌شوند. در صورتی که فاصله بین سقف اصلی و سقف کاذب بیش از یک متر باشد لازم است برای نصب آویزها ابتدا شبکه‌ای فلزی نصب شده و سپس آویزها به آن متصل گردند.

ایرادات وارده به سقف‌های گچ برگی معمولاً به دو دلیل عمده بوجود می‌آیند:

    اشتباهات کارفرمایان در کار باکناف:

- توجه محض به کاهش هزینه در بین کارفرمایان: این اشتباه صرفاً منحصر به کار کارفرمایان با سقف گچ برگی نمی‌باشد. اما معمولاً شاهدیم برخی در گرفتن قیمت از پیمانکاران این سوال را مطرح می‌کنند‌ که سقف کاذب متری چند است؟! و در نهایت بین دو یا سه پیمانکاری که پایین‌ترین قیمت را ارائه کرده‌اند یکی را انتخاب می‌کنند و پس از انجام کار از سیستم سقف کاذب پیش‌ساخته گلایه می‌کنند در حالی که شاید کسانی که به هر قیمتی حاضرند کار سقف کاذب انجام دهند، ممکن است یا جنس متفرقه به کار ببرند یا از فاصله زیرسازی بزنند و سازه کمتری در سقف کاذب به کار ببرند.

- عدم آگاهی کارفرمایان از نحوه صحیح اجرای دیوار و سقف کاذب کناف: کارفرمایان باید لااقل الفبای استفاده از سیستم کناف را بدانند تا در صورت اشتباه یا تخلف پیمانکار به او تذکر داده و از اجرای نامطلوب کار بپرهیزند.

- عدم وجود قرارداد جامع و آینده‌نگرانه: در صورتی که قرارداد کارفرمایان آینده‌نگرانه نباشد یا در آن آیتم‌های محول شده به پبمانکار کناف دیده نشده باشد قطعاً کار با دلخوری یا مشکل مواجه خواهد شد. نقشه کار باید پیوست قرارداد باشد. در قرارداد نوع پنل، تاکید بر استفاده از صرفاً محصولات کناف، بتونه کاری یا عدم آن، نحوه محاسبه کار انجام شده، نحوه پرداخت، محل دقیق هالوژن‌ها، انجام یا عدم انجام ماستیک، حمل و نقل مصالح تا پای کار یا عدم آن قید شود.

- ندیدن نمونه کار پیمانکار کناف: کیفیت و دقت اجرای مجریان کناف گستره زیادی دارد. توصیه موکد این است که در واگذاری کار به پیمانکار نمونه کار وی دیده شود تا از کیفیت کار آن اطمینان حاصل شود.

    اشکالات فنی کار در اجرای نامطلوب سقف کاذبکناف:

سرپرستی و اجرای سقف کاذب کناف نیاز به تخصص خاصی دارد و در صورت اجرای نامطلوب سیستم‌های کناف در صورت عدم رعایت آنچه گفته شد نمی‌توان کناف را مورد نقد قرار داد، زیرا کناف همانند سایر سیستم‌های برتر ساختمانی سالهاست در جهان به عنوان سیستم اصلی اجرای دیوار و سقف کاذب مورد استفاده قرار می‌گیرد.

خرید متریال با کیفیت

- انتخاب سازه‌ها و گچ برگ‌های مناسب به فضای مربوطه (سازه‌های دیوار و سقف و نوع گچ برگ از لحاظ رطوبتی و مقاومت در برابر حریق و گچ برگ‌های معمولی) قبل از اجرای زیرسازی، باید فاصله آویزها، فاصله سازه‌های باربر و فاصله سازه‌های پنل خور بر اساس نوع پوشش کاری، رده وزنی سقف کاذب و نوع مقاومت در برابر حریق (در صورت اجرای ساختارهای دارای کد حریق) و از طریق جداول مندرج در دفترچه‌های محاسباتی استخراج شود.

- اجرای نبشی تراز در صورت بنایی بودن دیوار پیرامونی سازه تراز پس از نازک کاری و بر روی پوشش نهایی گچ دیوار اجرا می‌شود. همچنین باید نوار چسب جداکننده در حد فاصل سازه تراز و دیوار قرار گیرد. درصورت نیاز به ایجاد خط سایه در فصل مشترک دیوار و سقف (به ویژه در دیوارهای با پوشش کاشی یا سنگ) می‌توان پنل را با فاصله از دیوار اجرا نمود و لبه آن را به وسیله جی بید پوشش داد. در این صورت استفاده از نوار چسب جداکننده لازم نخواهد بود. سازه تراز به دو صورت باربر و غیر باربر قابل اجراست. در لبه‌های باربر، نشیمن‌گاه سازه‌های پنل خور یا باربر بر روی بال سازه تراز باید حداقل ۲٠ میلیمتر باشد. در لبه‌های غیر باربر، بکارگیری سازه تراز اختیاری است؛ ولی نصب آن اجرای سقف را آسان‌تر می‌نماید. نصب سازه تراز در سقف‌هایی که دارای عملکرد صوتی و یا کد حریق هستند، الزامی است (چه در لبه‌های باربر و چه در لبه‌های غیر باربر)

- جهت آویزگیری بهتر است از قطعه HT 90 استفاده شود. جهت آویزگیری با ارتفاع بیش از ۱ متر از آویز نانیوس استفاده شود. فواصل اولین آویز از دیوار ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر و فاصله بین آویزها از یکدیگر ۶۰ الی ۷۰ سانتیمتر می‌باشد. البته جهت تعیین فاصله آویزها و همچنین فاصله سازه‌ها پنل خور و سازه‌های باربر از یکدیگر، می‌توان از دفترچه‌های محاسباتی از پیش تعیین شده استفاده کرد.

- جهت اتصال سازه‌ها از پیچ سازه به سازه نوک تیز استفاده شود. در صورت استفاده از پیچ‌های سرمته زیرسازی شل شده و در نهایت سقف شکم خواهد داد.

اجرای سازه‌های باربر: سازه های باربر توسط رکاب به آویز متصل می شوند. با توجه به تراز مورد نظر، رکاب توسط سوزن تنظیم ارتفاع به آویز متصل می‌شود. سازه باربر توسط دو عدد پیچ پب به رکاب متصل می‌شود.

اجرای سازه‌های پنل خور:  سازه‌های پنل خور توسط پل یا قطعه اتصال نیمه، به سازه‌های باربر متصل می‌شوند.

- اولین سازه باربر از دیوار ۱۰ الی ۱۵ سانتیمتر و فواصل بین سازه‌های باربر ۹۰ سانتیمتر و فواصل سازه‌های پنل خور ۵۰ الی ۶۰ سانتیمتر می‌باشد.

- پیش‌بینی دقیق محل دریچه‌های بازدید و جای چراغ‌ها در هنگام زیرسازی الزامی می‌باشد.

- در اجرای باکس و پیشانی نور مخفی اگر زیرسازی از دیوار تا انتهای باکس بیشتر از ۷۰ سانتیمتر باشد استفاده از سازه باربر یا آویز مستقیم الزامی می‌باشد.

- در هنگام نصب گچ برگ می‌بایست تمامی لبه‌های برش خورده گچ برگ پخ یا کونیک شده باشد.

- فواصل استاندارد پیچ‌های نصب شده روی گچ برگ ۱۷ سانتیمتر می‌باشد.

- در اجرای دیوار کاذب کناف می‌بایست سازه مورد نیاز، بررسی و انتخاب و پس از نصب پروفیل‌های کف و سقف پروفیل‌های عمودی به فواصل ۴۰ الی ۶۰ سانتیمتری پانچ به صورتی که تمامی سوراخ‌های روی سازه‌ها در یک امتداد جهت سهولت عبور تاسیسات شود. توجه داشته باشید که پروفیل‌های عمودی باید در محل خود حرکت لازم را داشته باشند و در هنگام نصب گچ برگ گوشه‌ها و کنج‌های دیوار می‌بایست به هم دوخت و دوز شود. در هنگام نصب گچ برگ باید توجه داشته باشیم که پنل ۱ سانتیمتر از کف و سقف فاصله داشته باشد.

- در اجرای بتونه‌کاری می‌بایست درزهای ایجاد شده با بتونه مخصوص کناف کاملاً پر شده و بعد از دقایقی تیپ توری و یا نوار مش مخصوص را در سطح مورد نظر چسبانده و دوباره بتونه‌کاری شود. چسباندن تیپ توری قبل از پر کردن درزها عملی کاملاً اشتباه بوده و این عمل باعث می‌شود محل درزها پله و بعد از چند ماه خط‌هایی در سقف مشخص شود که کیفیت و زیبایی و ظرافت کار را بسیار پایین خواهد آورد.

- نقاش می‌بایست محل‌های بتونه شده را چندین بار سنباده بکشد تا سطحی صاف و صیقلی جهت نقاشی آماده شود. استفاده چند دست آستر روی سقف باعث می‌شود کیفیت کار بالا برود.

- جهت به دست آوردن لبه‌های تیز و صاف در لبه‌ها و بالای لبه نور مخفی‌های می‌بایست از شابلون مخصوص یا دستگاه برش گچ برگ استفاده شود.

- استفاده از ابزارآلات مناسب مثل تراز لیزر، پیچ‌زن مخصوص، دستگاه برش‌زن گچ برگ، پخ‌زن، رنده مخصوص و ساب‌زن کیفیت و ظرافت کار را بالا می‌برد.

- استفاده از نیروهای ماهر و آموزش دیده چه در مرحله نصب و چه در مرحله پرداخت بتونه بسیار مهم می‌باشد.

نکات فنی: قبل از اجرای هر گونه آویز، باید وضعیت سقف اصلی از نظر استحکام بررسی شود (به ویژه در سقف‌های تیرچه بلوک و سقف‌های بتنی). همچنین برای آویزگیری استفاده از عناصر تاسیساتی موجود در فضای پشت سقف کاذب تحت هیچ شرایطی مجاز نبوده و آویزها صرفا باید به سقف اصلی متصل شوند. زمانی که ارتفاع آویزگیری کم است، از براکت جهت اتصال زیرسازی به سقف اصلی استفاده می‌شود. برای این منظور، براکت توسط عامل اتصال مناسب به سقف اخیر متصل می‌شود.
۱-۲-۶. پرسنل و مدت زمان اجرا:

پرسنل مورد نیاز بستگی به حجم کار دارد و جهت افزایش سرعت می‌توان تعداد پرسنل را افزایش داد ولی معمولاً یک اکیپ ۳ نفره جهت مسولیت‌های زیر مورد نیاز است:

۲ نفر استادکار جهت کار روی داربست و برش و نصب زیرسازی‌ها و تایل‌ها و یک نفر کارگر جهت رساندن وسایل و مصالح به استادکاران

توان اجرایی معمول در واحد زمان، بستگی به نوع سقف و محل اجرا دارد. مثلاً در یک سقف شبکه‌ای سرعت اجرا بالاتر است و حدود ۷۰ متر مربع در روز توسط یک اکیپ ۳ نفره قابل نصب است. همچنین در مورد سقف‌های ثابت ساده حدود ۴۰ متر مربع در روز بدون بتونه‌کشی و در مورد سقف‌های طرح‌دار بستگی به نوع طرح، سرعت اجرا کمتر می‌باشد.
۱-۲-۷. دستگاه‌های مورد نیاز برای اجرا:

وسایل و ابزار مورد نیاز شامل موارد زیر می‌باشد:

- وسایل حمل و جابجایی پنل‌ها

- ابزار برش و نصب مانند تفنگ هیلتی، دریل، فرز و …

- ابزار درزگیری (نوار درزگیر)

- انواع تراز (لیزری و ..)، متر، شاقول، ریسمان رنگی و …
۱-۲-۸. هزینه‌ها:

سقف‌های کاذب گچ برگی (کناف) بسته به نوع سقف (ساده، دکوراتیو، شبکه‌ای و …) و نوع متریال انتخابی اعم از زیرسازی و نوع خود گچ برگ و محل اجرای سقف و طرح خواسته شده توسط کارفرما، قیمت‌های اجرای متفاوتی دارد. ولی می‌توان بازه قیمتی بین ۲۵۰/۰۰۰ تا ۴۵۰/۰۰۰ ریال را در نظر گرفت. بطوری که سقف‌های شبکه‌ای با متریال ساخت کشور چین حدود متر مربعی ۲۵۰/۰۰۰ ریال و سقف‌های شبکه‌ای ساخت شرکت کناف ایران با زیرسازی و تایل کناف حدود متر مربعی ۳۰۰/۰۰۰ الی ۳۵۰/۰۰۰ ریال و سقف‌های دکوراتیو و طرح‌دار بصورت توافقی حدود ۳۵۰/۰۰۰ الی ۴۵۰/۰۰۰ ریال و سقف‌های ساده یک پارچه با متریال شرکت کناف ایران حدود ۳۰۰/۰۰۰ ریال می‌باشد. جهت تعیین قیمت دقیق هر پروژه باید طرح مورد نیاز مشخص و سپس نوع متریال مورد استفاده تعیین گردد و در نهایت نسبت به آنالیز و ارائه قیمت اقدام شود. البته باید توجه داشت که این هزینه شامل تهیه مصالح و دستمزد اجرا و همچنین انجام بتونه درزها می‌باشد بطوری که سقف آماده نقاشی باشد. قیمت اجرای دیوار ال سی دی با  کناف به صورت توافقی می‌باشد.
۱-۲-۹. شرایط جوی مناسب:

با توجه به اینکه در محیط سر بسته انجام می‌شود در هر شرایط جوی قابل اجراست. ولی جهت جلوگیری از یخ زدن بتونه بهتر است کار در دمای بین ۵ تا ۳۵ درجه سانتی‌گراد انجام شود. دمای بیش از ۵۰ درجه سانتی‌گراد باعث تغییر حالت در صفحات شده و از کارایی آن می‌کاهد. رطوبت بیش از ۶۰% برای صفحات معمولی و ۹۰% برای صفحات مقاوم در برابر رطوبت و یا تماس مداوم با آب که باعث ایجاد نقصان در عملکرد صفحات می‌گردد.
۱-۲-۱۰. شرایط نگهداری پس از اجرا:

با توجه به دور بودن از دسترس، پس از انجام عملیات رنگ‌آمیزی در صورت نیاز (در سقف‌های ثابت یا یکپارچه) نیاز به نگهداری خاصی ندارد.
۱-۲-۱۱. توالی اجرا:

بهترین زمان برای اجرای سقف کاذب گچ برگی یا شبکه‌ای پس از انجام کاشی دیوارها و گچ سفید دیوارها می‌باشد. باید در نظر داشت که کلیه تاسیسات عبوری از سقف، قبل از اجرای سقف کاذب انجام شده باشد.
۱-۲-۱۲. کنترل کیفی و فاکتورهای تعیین کننده:
۱-۲-۱۲-۱. اجرای صحیح:

- شاقولی پیشانی‌های سقف کاذب (ناشاقولی المانهای قائم)

- رعایت گونیایی طرح‌هایی که قرار است به صورت مستطیل اجرا شوند.

- رعایت فاصله مناسب آویزها

- رعایت فاصله مناسب سازه‌های باربر

- رعایت فاصله مجاز سازه‌های پنل خور

- رعایت فاصله مجاز پرچ‌ها

- رعایت اجرای اولین آویز/ سازه باربر/ سازه پنل خور در فاصله مناسب

- استفاده از مصالح شرکت کناف ایران

- رعایت حصیر چینی پنل کناف

- اجرای پخ مناسب در پنل کناف

- رعایت فاصله بین دو پنل

- رعایت فاصله اولین پیچ از لبه پنل

- اتصال صحیح سازه تراز (نبشی روی دیوار و پیچ‌های آن)

- تراز بودن زیرسازی/ سقف کاذب اجرا شده در یک کد ارتفاعی

- اجرای پنل کناف عمود بر جهت سازه‌های پنل خور

- دقت در برش پنل

- اجرای لبه کارخانه‌ای پنل در کنار لبه برش خورده کناف

- استفاده از نوار درزگیری در هنگام بتونه کاری

- اختلاط نامناسب بتونه کناف یا پودر ماستیک

- رعایت پهنای مناسب لایه بتونه کاری شده

- رعایت ساختار با کاربری و شرایط بهره‌برداری

- استفاده از نصابان آموزش دیده دارای صلاحیت اجرای کناف

استفاده از ابزار مناسب

۹۴/۰۹/۰۳ موافقین ۰ مخالفین ۰

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی